Flickorna har det bra!

Igar blev Malins vaska aterfunnen sa nu ar vi fulltaliga. Det blev lite pool och strand for flickorna medan jag och Andreas var i skolan och pa praktik. Senare pa kvallen blev det en drink nere i baren i huset!

Har sitter Amelie och Emma och har det ganska bra!

Fullt hus

Nu har våra gäster äntligen kommit, klockan är kvart i 8 på morgonen och de sover gott där ute i andra rummet. Det blev ett uppskattat välkomnande på flygplatsen med våra fina hawaii skjortor och kransar.

Jag övar på dansen som vi ska köra när de kommer

Såhär roligt kan man ha på flygplatsen

Här kommer Amelie och Emma, anledningen till att de ler är att jag dansar lite hula hula dans för dem. Maria och Malin kom också säkert fram, dock gjorde inte Malins väska det. Förhopningsvis ska väskan bli körd hit vid lunchtid idag och då är vi äntligen fulltaliga. Nu ska jag snart sticka till jobbet, vi hörs!

Pa jobbet

Ar pa jobbet och det ar fullrulle, just nu tar jag en liten lunchbreak sa tankte passa pa att skriva nagra rader. Nar jag kom tillbaka fran Maui sa hade min chef gatt och klurat ut en del projekt till mig sa i onsdags forra veckan fick jag borja jobba med en iphone application contest som vi ska anordna, och det ar faktiskt riktigt skoj. Ar ansvarig for att skriva ihop anmalningsformular, den juridiska biten, och sjalvklart att marknadsfora tavlingen. Har aven borjat jobba lite for underhallningsforetaget som ar ett annat dotterforetag, de anordar olika konserter, castings och annat smatt och gatt inom underhallning. Sa nu haller jag pa att marknadsfora en reggae konsert som ska hallas i mitten av April, sa om nagon dar hemma ar sugen pa att ga kan ni kontakta mig for mer info :)

Ikvall kommer Emma, Amelie, Maria och Malin. Och just nu sitter de pa flyget hit till Hawaii och de landar om ca 9 timmar. Sa antagligen kommer de inte kunna kolla internet innan de landar sa jag kan avsloja att jag och Andreas har kopt varldens fulaste Hawaii skjortor och hawaii kransar som de ska valkomnas med :) (det kommer bilder kan jag lova!)

Ha det bra!!

Gårdagen i bilder

Vi började dagen med sol, strand och bad på north shore, sen blev det surfkonst utställning. På kvällen gick vi till vårt favvo glasställe där de har yoghurtglass i alla möjliga smaker....mums!!

Whales in Maui

Då var vi tillbaka till updaten om Maui. Sista dagen åkte vi ut med en båt och snorkla, vi stannade på två ställen först en vulkan-krater mitt ute i havet där det fanns jätte fina rev med färgglada fiskar, där vi såg en del av dem fiskar som vi sett på akvariet dagen innan. Andra stoppet var turtle bay, som ni hör på namnet var det här sköldpaddorna hängde :)

Kvällen innan snorklingsturen var vi ute och åt på en fiskrestaurang, då kom det fram en jätte gullig man och erbjöd sig att ta kort på oss två :)

På väg ut till havs!

På med den fina våtdräkten för att kunna hålla värmen bättre.

Så här såg första snorkelstället ut, det är en vulkan-krater mitt ute i havet.

Mumsig lunch

Två Humpback whales, Knölvalar på svenska :)

På denna bilden kan man tom se knölarna som den har på nosen.

Värmer oss uppe på deck

Lite frusen men oerhört nöjd över att fått simma med en 1 meter stor sköldpadda :)

Såg förresten att det skulle vara earth hour imorgon på dagen för oss, så vi ska se till att inte ha någon el på när vi ligger på playan och steker ;)

GodNatt!!

Skyscraper

Nu ligger jag och A i sängen med varsitt glas rödvin och är ganska trötta. Idag har jag som vanligt varit ledig från praktiken och A har fortfarande springbreak. Så vi åkte till outlet stället för att shoppa, som ligger knappt en timmes bussfärd bort från oss. När vi väl kom ut ifrån Levi's affären som vi spenderat en timme i bar vi på en sådan tung shoppingkasse som vi någonsin burit på, det var 4 par jeans, 2 par shorts och någon tröja och skjorta. Vi slutade inte shoppa efter Levis affären utan efter det var vi igång :) Vad man mår bra av att shoppa, riktig eufori!!

Jag tog lite bilder på skyskrapor idag, vilket är ganska typiskt för Honolulu.

Denna bilden tog jag nere i downtown.

Sen tog jag även en över området som heter Waikiki, nära där vi bor. Vet inte om bilden är för liten för att se stjärnorna men jag fick med att det var stjärnklart :)

Ser ni mig?

Under ytan

För att försöka dämpa vår deppighet över att inte ha fått se soluppgången gick vi på Maui's kända akvarium.

Här har vi havets motsvarighet till pinocchio..

Fina rev

Tävling: Hitta fisken.

Smaskigt

Fin bild som mästerfotografen A tog

Jag och valen (som vi fick se på riktigt dagen efter)

Här står A under stingrockor och hajar

Adress igen

Hej,

Skulle bara vilja ge er min adress igen om ni glömt skriva ner den sist jag gav er den ;)

Martina Borjesson och Andreas Gustavsson
1750 Kalakaua Avenue, Apt number 1605
96826, Honolulu, Hawaii
USA

Oj vad sugen jag blev på saltlakrits helt plötsligt och Andreas blev visst lite sugen på Marabou choklad :)

Kram!

Sunrise at the summit of Haleakala mountain

Ännu en tillbakablick från Maui, där vi faktiskt hade bestämt träff med ett bekant ansikte. Nämligen Andreas kompis Martina som han bodde ihop med i Australien. Världen är allt bra liten, så det blev lite drinkar med Martina och hennes två vänner som hon studerar med i USA.

Jag och Andreas hade bestämt oss för att åka upp till toppen av vulkan kratern på 3000 meter morgonen efter vår drinkkväll. Vi planerade att åka upp så vi skulle få se soluppgången, så därför steg vi upp klockan 4.00 på morgonen och gick och la oss förrän klockan 2.00 på natten, verkar kanske inte så genomtänkt men det var det :)

Ni kan ju tänka er hur vi mådde när väckarklockan ringde klockan 4, men upp kom vi och ut i bilen kom vi också. Tror vi hann köra i 2 km när vi märkte något blått ljus i bakrutan, fabror-polis! Så det var bara till att snällt köra in till kanten. Just i det ögonblicket inser vi att vi kört utan lysena :) Ganska komiskt att varken jag eller Andreas märkt att vi inte hade ljusen tända då det faktiskt var kolsvart ute...En liten visa om att Sverige alltid har lysena på och att vi var dumma turister som trodde det gick på automatiskt gick hem hos fabror-polis och vi fick åka iväg utan böter :) Det positiva med detta var att vi blev båda två ganska pigga efter den här incidenten.

Vägen upp till vulkan toppen var ingen höjdare det regnade , blåste och var mörkt plus att vi körde på serpentinväg! Men vi visste att vi körde mot det här: (vilket gjorde att det kändes värt det)

(inte jag som tagit bilden)

Just denna morgon då vi bestämt oss för att åka upp hit låg molnen väldigt högt upp. Detta resulterade i att det istället såg ut så här:

Vi hade alltså kört i över två timmar för att komma upp och titta på tjock dimma. Men nu kan vi verkligen säga att vi varit mitt inne i ett moln och det är det inte många som kan :)

Nej det är inte maskerad utan det är 5 grader kallt! Sådan här kyla har vi inte upplevt på ett tag vilket gjorde att vi fick förbereda oss väl. Vi hade inga långbyxor eller tjocktröjor med oss till Maui så jag och Andreas gick in på den billigaste klädaffären vi kunde hitta och hittade två farmorskoftor på rea dessutom, och strumpor i flip-flop börjar nog snart bli modernt ska ni se...

Både jag och Andreas är väl fortfarande en aningen deppiga över att vi inte fick uppleva en riktigt soluppgång på toppen av Mauis:s vulkan. Men nu håller vi redan på att kolla resor till andra öar, kanske "the big island" så får vi se en levande vulkan istället :)

Ha det bra!

We survived the road to Hana

Att ta sig ut till byn Hana är inte alldeles lätt, pga att den ligger på andra sidan ön bakom alla berg. Där finns en serpentin väg som slingrar sig runt bergen som man tar för att komma dit. Det som är speciellt med denna vägen är att det finns så mkt att se. Det finns många hemliga vattenfall som man kan hitta om man stannar till vid vägkanten och vandrar in i regnskogen en bit.

Underbar utsikt

Dessa dalar och berg åkte vi igenom

Här har vi stannat till vid vägkanten och ska ta oss in till ett av alla vattenfall

Ännu en underbar utsikt

Så här såg vägen ut som man körde på

Några vattenfall

Det här var den täta bamboo skogen, det var bäst för en att hålla sig på stigen annars hade man garanterat gått vilse

Detta vattenfallet gick vi i 1 och 1/2 timme uppför för att hitta, men det var helt klart värt det!

80 meter högt vattenfall, det var mäktigt!

Stränderna

Här kommer bilder från alla fina stränder vi besökte. Då vi inte hade riktigt tid att ligga och päsa på stranden blev det bara knappt två timmar av 4 dagar på stranden, men dock ganska mng bilder :)

Stranden vid vårt hotell

Fina berg

Utkiksplats för att se valar

Väldigt skönt :)

Åkte till stranden och titta på solnedgången

Lite kitesurfing

Nu ska jag iväg till praktiken :)

Vi hörs!

Home Sweet Home

Nu är vi tillbaka hemma i vår lägenhet i Honolulu efter 4 dagar på ön Maui. Jag vet inte riktigt vad jag ska börja med att berätta, tror jag får ta alla delar lite organiserat i separata inlägg annars blir det nog bara rörigt. Så idag får ni se lite bilder från hotellet som var helt underbart. Vi funderade först på att boka ett hostel men det var gemensamt badrum och delade rum och då kändes det bättre att lägga till lite pengar och få ett riktigt hotell.

Jag och A vid poolen med restaurangen i bakgrunden

Utsikten från balkongen, observera att vi hade sjöutsikt man ser havet mellan husen.

Poolen med receptionen i bakgrunden

En drink i bubbelpoolen

Inte världens mest morgonpigga person :)

Vår fina bil under våra dagar på Maui, som fick kämpa hårt i alla backar och tusen svängar.

Bubbelbad med iskall rosé, är man på semester så är man!

Här visar Andreas upp vår säng som fick 5 av 5 solar. När vi bestämmde oss för detta hotellet kollade vi upp alla recensioner om det på nätet och nästan alla nämde sängarna och hur sköna dem var.

Nu blev det inte så roligt inlägg med några naturbilder, men det kommer! I slutet av veckan kommer ni nog vara trötta på alla bilder från Maui som jag har lagt upp (eller inte) :) För vi tog sammanlagt 1000 bilder under hela resan och då var vi tvugna att radera då jag inte hade med mig sladd eller dator till kameran.

GodNatt!

Update om Maui

• Har sett farskvattens dammar
  • Har kort genom regnskogslandskap
  • Blev stannad av polisen
  • Kort bil upp till 3000 meters hojd
  • Har statt under ett 80 meter hogt vattenfall
  • Har vandrat genom en tat bamboo forest
  • Gick upp klockan 4 imorse
  • Har sovit pa stranden
  • Har varit pa aquarium
  • Har varit pa toppen av en vulkan-krater
  • Har upplevt 10 gradig kyla i flip-flops
  • Har fatt se hajar
  • Testat pa Maui's bar och pub utbud
  • Har varit en Avatar for en dag

Bilder far ni se nar vi val kommer hem till Honolulu..

Underbart ar bara fornamnet

Vi ar pa Maui och on ar helt amazing!!!

Idag har vi kort runt pa on och sett valar, mysiga bukter och strander, vackra berg och alla fina hotellkomplex.

Nu ska vi ga till hotellpoolen och simma sen blir det en drink i bubbelpoolen. Vi kan faktiskt inte klaga pa nagonting alls och allt ar ganska underbart just nu :)

Hoppas allt ar bra!

Stress, stress och stress

Planet lyfter om mindre än 4 timmar och det tar en timme att ta sig ut till flygplatsen och inget är packat än...

Men det löser sig nog ska ni se!!

Vi hörs om 4 dagar..

Hej Hej

Imorgon åker vi till Maui, jag längtar helt galet mycket. Idag har det blivit praktik, shopping, hula-hula dance och foodcourt.

En bild på vårt hus, tror våra fönster är med där någonstans, vi bor på hörnan som vätter hit.

Med nya skor, nya jeans och nytt linne var man redo att gå ut på stan.

Här svängdes det på både höfterna och magen.

Mumsig koreansk mat

Smaskig Thai till mig

Blir väl ett litet blogginlägg imorgon också till alla min nära och kära innan jag åker, sen får ni stå ut med lite bloggtorka i några dagar.

Sovgott!!

Potluck

Vi ska ha potluck=knytkalas på jobbet den 5:e April. Tanken är att alla på jobbet ska ta med sig ngt i matväg ifrån sin kultur/sitt land. Vi är en ganska spridd skara med folk från olika ställen så det kan bli spännande. Det jobbiga är att jag inte vet vad jag ska ta med mig, och vi har inte någon ugn bara micro. Därför tänkte jag om ni där hemma har ngr förslag på vad jag kan laga och ta med mig (som inte innefattar ugn)? helst inget för avancerat som typ "spiddekauga" (läs: spettekaka).

Resa till Maui bokad!!!!

På fredag efter Andreas slutar skolan flyger vi till en av de närliggande öarna och stannar där till på tisdag. Vi har även bokat bil för alla fyra dagarna så vi kan ta oss runt ön, det blev en Ford Mustang till Andreas stora förtjusning :). Maui ska vara en av de finare öarna här i Hawaii, där många newlyweds åker på honeymoon. Så ser verkligen fram emot att få se allt!!

Detta hotellet ska vi bo på...

Idag har jag och Andreas haft en ordentig städdag och lite ommöblering. TV:n som har stått framme och samlat damm åkte in i städskrubben. Vi insåg att vi inte tittat på den sen vi flyttat in och då gör den inte så mkt nytta framme.

Anledningen till att det blev ommöblering är pga att vi får storfrämmande den 29:e Mars. Som jag nämnt innan kommer min syster Emma och hennes kompis Amelie, och sen kommer även Maria och Malin :), Andreas systrar. Det ska bli sjukt skoj med lite bekanta ansikten från Sverige.

Nej nu ska jag Googla lite på vad vi ska hitta på när vi är på Maui.

Godnatt!!

Nitar, nitar och nitar...

Igår tittade jag och A inom en affär som heter "Ross Dress for Less", det visade sig att det var USA:s motsvarighet till Ullared :) Jag hittade två par sandaler och en klänning...

Ha det Bra!

Cheesecake Factory

För att fira min och Andreas dag (1/20 pärlbröllops år) gick vi ut och åt på restaurang, och inte vilken restaurang som helst utan Cheesecake Factory. Som man hör på namnet så är dem kända för deras otroligt läckra Cheesecake's. Då stället är väldigt känt och populärt i Honolulu var väntetiden 1 timme på att få bord där. Så jag och A kilade iväg till en bar och tog en drink så länge.

I väntan på att få bord kollar A in menyn och står farligt nära ett antal Cheesecake's

Ett glas rött och ett glas vitt slank ner

En mkt nöjd A med en spicy pasta med kyckling.

Vi var alltså på Cheesecake Factory igårkväll (Söndag) och ikväll (Måndag) är vi precis hemkomna från en joggingtur i lite duggregn. Snart ska min man sätta igång och laga Spaghetti med Köttfärsås till oss, och jag ska plugga + söka jobb, vi får se hur det går.

Så om det är någon som läser min blogg som behöver arbetskraft i sommar, så är jag en ung, fräsch, kvicktänkt, påläst och ambitiös nyutexaminerad tös inom marknadsföring på 25 jordsnurr. Maila mig isf på [email protected], helst inga skambud :)

Som barn på nytt

Alltså jag sitter inte stilla och filosoferar utan jag kommer med ganska mkt fart :)

Så här såg man ut efter det där lilla hoppet. Som ni kanske har förstått blev det vattenland efter att vi käkat våra pannkakor.

Det finns inte så mkt man kan klaga på!

Denna "lilla" banan-bana kittlade ganska bra i magen.

Här kommer A i full fart!

Sammanfattningsvis var det en väldigt rolig dag på vattenlandet, sen blev det restaurang på kvällen vilket det kommer bilder på senare.

The Original Pancake House

Idag är det söndag och jag och Andreas firar att vi varit tillsammans i 1/20 pärlbröllops år. Vi började dagen med att besöka pancake house här i Honolulu, som för övrigt ligger i samma hus som jag jobbar så jag har varit sugen att gå hit ett bra tag. Det blev pannkakor till frukost vilket var oerhört gott..

Så här såg Andreas pannkakor ut, med chokladbitar innuti.

Sen blev det ett glas mjölk till det.

Lingonsylt med grädde! Oj vad man saknar lingonsylt, eller ja egentligen allt som man inte kan köpa här så som kaviar och saltlakrits. Vi har faktiskt hittat vårt substitut till lingonsylt, nämligen tranbärssylt. Det smakar i princip likadant fast tranbärssylten är inte lika söt och har större bär, men den fyller sin funktion.

Så när jag såg att de serverade svenska pannkakor med lingonsylt kunde jag inte motstå det.

Detta var inte allt vi gjorde idag, men fler inlägg kommer inom kort!

Himmel o pannkaka

När vi kom hem från stranden igår gick vi och käka Thai-mat och när vi gick tillbaka var himmeln helt underbar.

Waimea Bay

Vi har hittat världens finaste strand. Eller så kan jag kanske inte säga för vi har inte varit på alla världens stränder. Waimea Bay är däremot den finaste stranden jag någonsin vart på, tom finare än Åhus :) Det tog 2 timmar med buss att ta sig till denna stranden då den ligger på andra sidan ön så jag och Andreas gick upp kl 06.00 imorse. Vi tog bussen kl 07.00 och var framme vid stranden två timmar senare där vi käka frukost med en underbar utsikt.

Stranden har ganska häftiga våger att erbjuda, dvs ingen strand för badkrukor. Idag var det rödflagg, vilket innebar att vågorna var extra stora.

Det var riktigt roligt att försöka simma med i vågen och coolt hur man kände att vågen tog över och man hade inte så mkt att säga till om. Jag åkte med i en våg och Andreas sa att han sett hur jag lyckats fånga vågen och sen när vågen bröt såg han helt plötsligt min fötter sticka up ur vattnet. För när vågen bröt så blev det automatiskt att man följde med och gjorde en kullerbytta inne i vågen :)

en riktig cooling som inte var alls rädd för de stora vågorna

På morgonen vid 9 var vi i princip själva på stranden, men efter lunch var det ganska mkt folk.

Gissa vilken som är min sarong :)

Härligt

Jag avslutar med min favorit bild från dagens alla 400 bilder :)

Jurassic Park

Visste ni att filmer som Jurassic Park och serier som Lost har spelats in här på Hawaii. I förrgår på min och Andreas morgon promenad gick vi förbi en filminspelning, där de hade en hel lastbil som det stog special effects på, så det var kanske en riktig "pang pang" film de höll på att spela in.

I Lördags när vi var ute och körde så körde vi förbi stället där Jurassic Park spelats in. Här kommer några bilder.

Världens Bästa Sambo

Denna fina blombuketten stod på bordet när jag kom hem idag...

En kille pa jobbet haller pa att skriva en artikel om "Du vet att du ar beroende av Facebook nar..."

Da stotte han pa den har bilden, hur rolig som helst. Sa ville mest bara varna alla

dar ute att inte ha sin chef som kompis pa facebook :)

Förtydligande

Måste bara förklara mitt tidigare inlägg "Känner ni igen stället på bilden?". När jag var hemma i Sverige och skulle fixa min header till min blogg gick jag in på google och sökte på "bilder Hawaii" och fick upp den bilden som jag har idag, dvs den med palmer, grönt gräs och den spetsiga ön. När jag och Andreas var ute på vår trip runt ön i Lördags så dyker helt plötsigt samma ställe upp. Det roliga är att nu ser man hur mkt min bild i headern är photoshopad, inte riktigt lika grönt gräs i verkligheten :)

Girl scout cookies

Min chef är för rolig, igår morse när han kom in till kontoret så berättade han att han börjat sitt "nya" liv. Vilket innebar att han skulle börja äta lite nyttigare och därför hade han köpt med sig en färdig portion med havregrynsgröt. En halvtimme efter han berättat detta för mig kommer en annan jobbarkompis in på kontoret och utroper "Girl scout cookies" och alla på kontoret blev som galna. Då får jag kanske förklara vad detta begrepp betyder: Det är kakor som man endast kan köpa av flickor som är engagerade i scouterna, och de finns i en mängd olika smaker och är VÄLDIGT populära här i USA. Säsongen har precis dragit igång för kakorna, och dottern till min arbetskollega är med i scouterna så alla på jobbet hade gjort sin egen lilla beställningslista som hon nu hade med sig. Min chef hade beställt sex förpackningar och när det närmade sig lunch var ett av min chefs 6 kakpaket tomt och gröten stod i princip orörd :)

Vädret har faktiskt varit lite svajjigt här de senaste dagarna, tydligen ska Mars var den regnigaste månaden på året, känns som det regnat varje dag i en hel vecka nu. Det som är bra är att det regnar i 5-10 minuter sen spricker det upp och blir blå himmel och sol så inget Sverige regn vi pratar om som kan hålla på i månader.

Hann med en shoppingrunda efter jobbet också och köpte en riktigt läcker hatt som jag letat efter ett tag. Nu sitter jag och Andreas i köket och tittar på solnedgången och pluggar. Har förresten varit här i exakt en månad nu, och skulle bara vilja frysa tiden...

Ha det bra!

Känner ni igen stället på bilden?

Dole plantations

I Lördags åkte vi till Dole plantations, sammanfattningsvis är det en "pineapple experience".

Där finns även världens största "maze" vet inte riktigt vad det heter på Svenska, men den såg ut så här ovanifrån och det är en labyrint byggd av höga och täta buskar (det är inte jag som tagit bilden).

Det gick ut på att hitta upp symboler som gömde sig inne i labyrinten, och den som var klar först var även den som vann. Det fanns kartor at få för den som ville, och det kan jag säga behövdes för det var inte alldeles enkelt att hitta.

Med orientering i blodet så höll jag hårt i min karta, medan Andreas mest gick in för att ligga på lur och skrämmas.

Här har Andreas "fastnat" i djungeln

Så här växer ananas, för den som inte visste.

Snygga

Fin utsikt över plantagen

Andreas tyckte jag skulle försöka sälja in vår fina hyrbil till kameran, som gammal Rejmesbil jobbare så har jag fortfarande känslan kvar :)

Snorkling

Idag önskade jag att vi ägde en undervattenskamera...

...anledningen till det är att jag skulle vilja ta kort på alla de fina fiskar som vi såg när vi snorkla i reven i Hanauma Bay. Det var fiskar i alla regnbågens färger, jag tyckte nog nästan detta stället var finare än Barriär revet i Australien. Så hit ska vi åka igen, då ska vi dock titta efter hur tidvattnet ligger till, för idag var det ganska lågt vilket gjorde det svårt för oss att snorkla över de höga reven.

Hanauma Bay är ett naturreservat sedan 60-talet och det finns till för att bevara revet och alla dess koraller. Innan man fick gå ner på stranden var alla tvungna att titta på en kort videofilm där man blev informerad om vad man fick och inte fick göra.

På eftermiddagen åkte vi till Pearl Harbour

Här var Andreas i farten med luftvärnskanonen

Ytterligare en bild över Pearl Harbour

Senare på eftermiddagen åkte vi till ett shoppingcenter med ca 50 outlet butiker. Vi kom dit en timma innan stängning så vi hann inte med allt, och jag tittade av någon konstig anledning mer på barnkläder än på kläder till mig själv. Sen var både jag och A för trötta för att åka hem och laga mat så det blev vietnamesiskt take away, underbart gott.

Ett varv runt ön

Både jag och Andreas är trötta, då vi varit igång sedan 6.30 imorse, men en helt underbar dag har vi haft. För att ge er smakprov på hur dagen har varit på ni några bilder. Det kommer mer förklaring och fler bilder senare i veckan.

Sov gott!

Operation Kackerlacka

Har precis dödat en kackerlacka i lägenheten. Och jag vet, det ska man inte göra för då söndrar den ut ngn vätska som tillkallar fler. Så nu ligger jag nere vid poolen och vågar inte gå upp, som tur e så är det väldigt skönt här nere.

Anledningen till att vi tog en lägenhet som låg högt upp var ju dels för utsikten men även för att slippa kackerlackorna. Är man ute och går om kvällarna ser man ganska många kackerlackor som springor runt.

Denna som jag dödade var ganska liten och jag såg den först i vasken i köket. Då tänkte jag att jag skulle snällt fånga den i ett papper och ta ut den utomhus. Men detta var lättare sagt än gjort, de är helt galet snabba när det väl kommer till kritan. Jag sprang runt i lägenheten som en yr höna i säkert 5 minuter, för ville för allt i världen inte bli av med den, och sedan vakna upp mitt i natten av att det kittlar i örat.

Tillslut hoppade jag på den och jag tryckte visst inte så lätt med pappret som jag trodde, så den blev mosad. Jag sprang snabbt och spolade ner den i toastolen och sen spruta jag rengöringsmedel på stället där jag dödade den i hopp om att vad den nu än utsöndrat skulle försvinna.

Nu blev det ett långt inlägg om en liten stackars kackerlacka men händer inte så mkt annat spännande idag än att jag jobbar på C-uppsatsen nere vid poolen.

Social Media Mixer

Nu är både jag och Andreas hemma från eventet. Jag lyckades få in Andreas gratis på eventet också, som egentligen skulle kostat 150 kr, genom att han ställde upp med att hjälpa till. Så vid 17 tiden åkte vi till restaurangen och började fixa iordning stället, var dock inte så mkt att fixa utan företagen fixa sina egna montrar, så vi hängde mest.

Eventet hette Social Media Mixer, och det gick ut på att mingla, det var ett bra tillfälle för business folk inom teknik världen att träffas och snacka och utbyta erfarenheter och tjänster. Sen var där även fyra olika företag som var där och visade upp sina produkter. Det bjöds på underhållning iform av DJ Hero och mat i form av kyckling spett, råfisk och vårrullar.

Jag och Ashley (som jobbar som event coordinator) tog emot gästerna.

En glad Andreas med en "name tag". Vi var tvugna att ha dessa då man fick rabatt på drinkarna i baren om man hade dem, plus att de var bra när folk mingla så de kunde veta vem de snackade med.

Det var så här stället såg ut.

Här har vi maten, som var riktigt god. Det som var godast var nog röran med rå tonfisk.

Det blev påfyllning ett antal gånger.

Free drink!

Jag var även delaktig i prisutdelningen, första priset var en maskin som tränade magmusklerna.

Här har vi vinnaren!

Sen gick vi hem i orkanstorm.

Event

Har sovmorgon idag, anledningen är att företaget ska anordna ett event ikväll som jag ska hjälpa till med. Eventet handlar om Social Media Marketing och där kommer vara olika företag som visar upp sig och sina produkter, sen kommer det även bjudas på gratis mat, GOTT!

Annars har jag blivit sjuk :( En förkylning har hoppat på mig, som spridit sig som en löpeld runt på kontoret. Vill ju inte vara sjuk när så mycket roligt händer, och speciellt inte till helgen då vi har planer. Så därför gick jag till apoteket igår och köpte en medicin som skulle hjälpa mot förkylning. Man kan ju hoppas att deras mediciner är lite starkare, tyckte jag kände mig lite bättre i morse men det var kanske bara önsketänkande.

Vi hörs!

Trött

Jag och Andreas har faktiskt varit ute och gått varenda morgon sen jag kom hit (överdrev lite, men typ nästan varje morgon) men om man då inte går och lägger sig i tid kvällen innan blir man bara en sak och det är trött. Därför blir det ett kort inlägg för klockan är redan 22.30 här. Oftast går vi längs med den här floden för att slippa alla rödljusen (Tydligen ska den Hawaiianska polisen vara väldigt hårda med folk som går mot rött, och onödiga böter vill man ju helst slippa).

Sen har även den vanliga träningen kommit igång. Det blir väldigt lätt att gå till gymmet när man har det i samma hus,  och inte lika lätt att komma på ursäkter för att inte gå. Det är väl inget fancy gym, men det duger och fyller sin funktion. Vi tyckte det var onödigt att skaffa ett gymkort på ngt ställe när vi ändå hade detta som ingick i vår hyra. Här är en bild ifrån gymmet, fick även med den konstiga cykeln som står där nere som jag inte riktigt förstått mig på vad den ska vara bra för, känns mer som man ger AC till alla andra i rummet (det runda är som en stor fläkt typ) än att den ger träning.

Fick även ett brev på posten idag av min kära syster och hennes man, med massa bilder på min 1 månad gamla syster dotter Stella, TACK! Hon har fått ta plats på vårt kylskåp här i Honolulu (det kan ju vara ngt att skryta om sen när hon blir äldre).

Sov Gott

Språkproblem (Språk problem)

Min svenska har blivit hemsk, jag har insett det nu när jag skriver på svenska vilket jag inte gjort på ett tag. Det som har påverkats mest är min särskrivning och det skyller jag nog helt och fullt på engelskan där de särskriver ALLT. Jag satt och knåpa på mitt CV idag och jag höll på att särskriva nybörjare (dvs. "ny börjare"). Då har det helt klart gått för långt, så nu har jag satt upp ett mission att bättra mig från och med nu.

En annan sak som engelskan gjort är att jag hade min första dröm på engelska för några dagar sen. Det hemska var att jag i drömmen pratade urusel engelska medan alla andra pratade flytande med perfekt dialekt.

Igår somnade jag innan Andreas gick och la sig, då han hade lite plugg att fixa. Så när han kom in i sovrummet för att gå och lägga sig hade jag satt mig upp i sängen och sagt "gick det fort?" (vet inte om jag åkte bergodalbana eller något sådant) Men Andreas hade frågat "menar du för dig att somna?" Då hade jag svarat "open" (alltså som i det engelska ordet öppen) ?!?

Ibland hade man kunnat betala mycket för att försvinna in i drömmens värld igen :)

Monsterinlägg

Vill än en gång bara säga att allt är bra med oss och ingen som behöver vara orolig, inga människor och ingen egendom blev förstörd här, ser precis ut som det gjorde i förrgår. Så gårdagen blev inte riktigt som vi tänkt oss. Vi hade egentligen reserverat en hyrbil och skulle åkt till north shores stränder, men när vi blev varse om tsunamivarningen blev de till att stanna hemma. Vi fick dock bevittna soluppgången pga att managern väckte oss så pass tidigt.

På kvällen käkade vi JÄTTE räkor som vi smörstekte i vitlök, med färsk pasta och sallad. Behöver jag ens säga hur gott det var!

Idag var planen att åka iväg och vandra i berg, vet inte detaljerna i planen då det var en kompis till Andreas som höll i trekkingen. Men när vi vaknade på morgonen så regnade det och tydligen skulle det bli för halt för oss att vandra så utflykten blev inställd. Så istället begav sig Andreas och jag till Diamond Head. Har berättat om detta resmål tidigare. Det är en krater med en utkiksplats som använts av militären sedan början av 1900-talet.

Utsikten blev bara bättre och bättre ju längre upp vi gick. Vandringleden var 1,3 kilometer med en total stigning på 171 meter, mkt trappor och brant lutning med andra ord.

Leka, vem kan hitta Martina först?

Äntligen framme på toppen av berget

Efter en sådan ansträngande vandring var vi båda förtjänta av en rejäl cheeseburgare

När vi väl kom hem hade regnet dragit förbi och plötsligt var det blå himmel. Berget ni ser i bakgrunden var det vi besteg imorse och bilden tidigare är tagen från den högsta toppen som man ser.

På stranden blev det en starbucks frappucino, som Andreas senare somnade gott på!