Aloha!

Tänkte ta e liten snabb resumé av Hawaii. Kanske inte alla som vet så mycket om världens mest isolerade ögrupp. Hawaii ligger mitt ute i Stilla Havet, typ så långt ifrån Sverige som det går, och det är USA:s 50:e delstat. Hawaii består av totalt 6 öar, varav Oahu är den ön som jag bor på där man även hittar huvudstaden Honolulu. Det bor ca 1200 000 mäniskor här och i Honolulu hittar man 900 000 av dem, så ungefär lika mng som i Stockholm.

Klädkoden här är väldigt "casual", vilket jag upptäckte på jobbet idag till min stora förtjusning. Jag fasade att jag skulle vara tvungen att gå runt i kavaj och skjorta i 3 månader i 30 graders värme, men icke. Min Chef hade idag på sig ett par illasittande chinos och en (ja såklart) Hawaii skjorta. Det var något jag trodde var en myt innan jag kom hit. Här kommer en utsikts bild från kontoret som för övrigt ligger på roof deck :) dock bara på 6:e våningen. Andreas hade hört att man var tydligen tvungen att vara på en våning över 25 för att få en hyfsad utsikt här i Honolulu pga alla skyskrapor. Men tittar ni riktigt noga så ser ni havet mellan husen :)



De har även ett eget språk förutom engelskan nämligen Hawaiin. Kan två ord än så länge, Mahalo och Aloha! Tror man faktiskt kan komma ganska långt med bara de två orden :)

När jag låg ute vid vår pool igår så funderade jag på varför jag låg helt ensam?! 25 grader sol blå himmel och en pool bara några våningar ner med hissen. Sen kom jag på att det kanske beror på att det faktiskt räknas som vinter nu, konstigt nog, och vi går mot varmare tider precis som hemma i Sverige. Jag tycker dock det är perfekt värme för tillfälligt och det behöver inte bli varmare. Här får ni en bild på vår utomhus pool (ja vi har en inomhus också).



Det som många förknippar med Hawaii är ju surfing. När jag och Andreas var nere vid stranden igår och tog vårt premiär dopp så kryllade det av männsikor som låg ute i vattnet och inväntade den rätta vågen. Såg ut som ett stimm med myror. Så lite surfing ska nog både jag och Andreas försöka hinna med.

För att sammanfatta min första dag på praktikplatsen, så var alla människor på företaget jätte trevliga och välkomnande. De var så måna om att jag skulle bli introducerad för alla så att jag blev introducead till en och samma kille 4 ggr. När han fick frågan "Andrew have you met Martina the new intern?" för fjärde gången så kunde jag iaf hans namn :) Det jag fick börja med idag var att läsa igenom en tjock bunt med papper som var en sammanfattning av vad företaget håller på med. Sen fick jag även börja jobba på riktigt med lite små saker :)

Nu ikväll så har det blivit e lugn hemma kväll. Jag har nog fortfarande inte blivit van vid dygnsrytmen, sov 10 h inatt och började redan känna mig trött vid 19 på kvällen. Nej nu ska jag återgå till min C-uppsats. Här kommer en bild på en flitig pojkvän och en solnedgång. Har kanske inte nämt att vi faktiskt har havsutsikt :)

Ha det gott!
PS. vill tacka min underbara familj+papée för systemkameran den går varmt här borta!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0