LEILAS BRÖD

Jag har blivit riktigt husmoderlig (tror jag man kallar det?!) för någon dag sen bakade jag ett bröd från en av Leilas bakböcker. Det är ett supernyttigt bröd utan olja eller smör, istället använder man filmjölk/yoghurt. Inte nog med det, brödet är även superlätt att göra, det behöver inte jäsa och du behöver inte använda en bakmaskin. Super enkelt!!
Jag gjorde ett runt och ett avlångt bröd :)
Här är receptet:

4 ½ dl filmjölk/yoghurt

1 dl mörk sirap

1 dl valnötter

1 dl hasselnötter

1 dl vetekross

1 dl rågkross

1 dl havregryn (+ till dekorering ovanpå)

2 ½ dl grovt rågmjöl

3 dl vetemjöl

1 dl krossade linfrön

1 dl solrosfrön

1 ½ tsk salt

1 ½ tsk bakpulver

1 ½ tsk bikarbonat

2 tsk brödkryddor

 

Du rör bara ihop yoghurten med sirapen för sig och alla torra ingredienser för sig (hacka nötterna grovt). Därefter lägger du ihop det blöta med det torra och vips så är det klart. Häll upp det i formar med bakplåtspapper i, sen in i ugnen på 200 grader i 45 minuter. Vill man så kan man även ha i russin i brödet.

 

Ikväll blir det "finsittning" i stadshuset här i Göteborg. Så då blir det på med gala klänningen (som jag inte äger) för då ska borgmästaren hålla tal och hälsa oss graduate students välkomna. Fint ska det va! Idag är det superfint väder här i GBG så några ifrån klassen ska träffas lite tidigare för att ta en drink på någon mysig uteservering. Man får passa på innan det blir för kallt!

Ha det bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0